STATUT
PRZEDSZKOLA NR 1
W DĄBROWIE TARNOWSKIEJ
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
& 1 Nazwa Przedszkola
- Nazwa placówki :
Przedszkole nr 1
2. Przedszkole używa pieczęci :
Przedszkole Nr 1
w Dąbrowie Tarnowskiej
33- 200 Dąbrowa Tarnowska
ul. Jakuba Bojki 4,Tel. 14 655 9226
NIP 871-15-99-219, REGON 851 78 49 94
3. Siedzibą przedszkola jest budynek na ul. Jakuba Bojki 4
& 2
- Przedszkole jest przedszkolem publicznym.
- Siedziba Przedszkola znajduje się w budynku przy ulicy Jakuba Bojki 4.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Dąbrowa Tarnowska, ul. Rynek 34.
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Krakowie , Delegatura w Tarnowie .
- Przedszkole jest jednostka budżetową.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Przedszkola regulują odrębne przepisy.
- Przedszkole używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do Przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
- W przypadku niewykorzystania wszystkich miejsc w Przedszkolu, dzieci mogą być przyjmowane w ciągu roku szkolnego.
ROZDZIAŁ 2
&3 Cele i zadania Przedszkola
- Celem Przedszkola jest:
- Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
- Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym , co jest dobre a co ze
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach , w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcania do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- Wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej do (rodziny, grupy społecznej i wspólnoty narodowej )tożsamości oraz postawy patriotycznej;
- Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
- Umożliwienie dzieciom podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, jeżeli takie zostaną zakwalifikowane do przedszkola.
& 4
- Do zadań Przedszkola należy wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez fachowa organizacje warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w czterech obszarach rozwojowych dziecka: fizycznym, emocjonalnym, społecznym, poznawczym;
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń , które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- Organizowanie zajęć, zabaw i odpoczynku z wykorzystaniem treści adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeni rozumowania z poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa rozwoju, wspierających indywidualność lub oryginalność dziecka, wzmacniających poczucie wartości oraz potrzebę uczestnictwa w grupie;
- Organizowanie zajęć rozwijających nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchowa i bezpieczeństwo;
- Organizowanie zajęć z wykorzystaniem treści adekwatnych do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci, prowadzących do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz zdrowia psychicznego;
- Organizowanie zajęć budujących wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, otoczenia, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, sztuk plastycznych;
- Organizowanie zajęć pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, rozwijających wrażliwości umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju dziecka;
- Organizowanie zajęć umożliwiających samodzielna eksploracje elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- Organizowanie zajęć prowadzących do poznania norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby w otoczeniu dziecka oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe, wynikające się z nagłego pojawienia się w otoczeniu dziecka sytuacji luz zagrożeń, w tym zagrożeń cywilizacyjnych, takich jak patologiczne zjawiska społeczne, psychologiczna ingerencja mediów w rozwój dziecka, nieodpowiedzialne korzystanie z technologii, ubezwłasnowolnienie reklama, moda, katastrofy, zdarzenia traumatyczne;
- Systematyczne wspieranie i rozwijanie mechanizmów uczenia się prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu rozwoju umożliwiającego podjecie nauki w szkole;
- Organizowanie zajęć- zgodnie z potrzebami- umożliwiających dziecku poznanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
ROZDZIAŁ III
Sposób i realizacja zadań przedszkola
& 4
1. Cele i zadania Przedszkola realizowane są podczas zajęć grupowych i indywidualnej pracy z dzieckiem poprzez:
1) Właściwą organizacje procesu nauczania z dostosowaniem pomocy dydaktycznych , treści , metod i form pracy do możliwości psychofizycznych dzieci;
2) Umożliwienie korzystania z opieki psychologiczno – pedagogicznej;
3) Organizowanie nauki religii zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) Organizowanie zajęć dodatkowych;
5) Organizacje zajęć indywidualnych lub w zespołach dla dzieci wymagających pracy wyrównawczej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych;
6) Stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, prelekcji, konsultacji;
7) Prowadzenie przez nauczycieli działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dzieci.
Sposób realizacji zadań Przedszkola uwzględnia również:
1) Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka;
2) Wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole;
3) Rodzaje i stopnie niepełnosprawności w przypadku dzieci niepełnosprawnych.
2. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z sytuacją nadzwyczajną w kraju, szkoła może realizować jej zadania wykorzystaniem metod
i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.
z sytuacją nadzwyczajną w kraju, szkoła może realizować jej zadania wykorzystaniem metod
i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zadań.
W sytuacji wymienionej w punkcie 2 dyrektor szkoły:
- przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;
- koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;
- ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach (semestrów) oraz na zajęciach realizowanych w godzinach po realizacji podstawy programowej, uwzględniając w szczególności:
a) równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
b) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
c) możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
d) łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
e) ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w punkcie 2 mogą być realizowane w szczególności z wykorzystaniem:
- materiałów i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl,
- materiałów dostępnych na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych,
- materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,
- innych materiałów wskazanych przez nauczyciela;
- przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia;
- z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, wychowankiem lub rodzicem;
- przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu – w przypadku dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, edukacją wczesnoszkolną, wczesnym wspomaganiem rozwoju, zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi
& 5
- Świadczenia udzielane w Przedszkolu – w zakresie przekraczającym realizacje podstawy programowej wychowania przedszkolnego obejmują organizacje i prowadzenie zajęć opiekuńczo – wychowawczych wspierających prawidłowy rozwój dziecka , a w szczególności :
1) Działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka, zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu i poza nim;
2) Działania korekcyjno – kompensacyjne , umożliwiające dziecku osiągniecie dojrzałości szkolnej;
3) Działania przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i okolicznościowych;
4) Działania umożliwiające nauczycielom realizację programów własnych , koncepcji poszerzających podstawę programowa;
5) Gry i zabawy wspomagające rozwój fizyczny i psychofizyczny dziecka, usprawniające i korygujące wady wymowy dziecka, rozwijające zainteresowania dziecka otaczającym go światem oraz umożliwiające właściwy rozwój emocjonalny i społeczny.
- Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji określa się w Rocznym Planie Pracy Przedszkola.
& 6
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
- W ramach posiadanych możliwości Przedszkole udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej poprzez :
- diagnozowanie środowiska dzieci;
- rozwijanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspokajania;
- rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i terapii dziecka;
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci i nauczycieli;
- umożliwienie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli
- udzielania wsparcia dziecku uzdolnionemu;
- badanie dojrzałości szkolnej dziecka;
- podejmowanie czynności mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. - Zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej realizowane są we współpracy z rodzicami, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, nauczycielami i innymi pracownikami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dziecka.
ROZDZIAŁ IV
Bezpieczeństwo
& 7 Sprawowanie opieki nad dziećmi w Przedszkolu odbywa się poprzez:
- Poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad bezpieczeństwa na terenie Przedszkola i poza nim z uwzględnieniem elementarnych zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach publicznych;
- Wyrabianie właściwych nawyków związanych z ochrona zdrowia, higieną osobistą i kulturą zachowania na co dzień;
- Poznanie i przestrzeganie przez dzieci zasad ochrony przyrody i kształtowanie postaw proekologicznych wobec środowiska, w którym żyjemy;
- Wdrażanie do samoobsługi, rozwijanie samodzielności w myśleniu i działaniu, uczenie samokontroli;
- Rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej poprzez zabawy i ćwiczenie ruchowe organizowane na świeżym powietrzu i w pomieszczeniach Przedszkola ;
- Umożliwienie dzieciom codziennego wyjścia na świeże powietrze, zgodnie z warunkami i sposobami realizacji zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
- Przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola praz rodziców ( opiekunów prawnych) lub upoważnioną przez nich osobę zapewniająca dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Dyrektor powierza każdy oddział opiece- jednego nauczyciela w przypadku 5 – godzinnego czasu pracy , dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5 – godzinnego czasu pracy.
- W grupach w sprawowaniu opieki nad dziećmi pomaga nauczycielowi doraźnie woźna oddziałowa.
- W oddziale dzieci 3 – letnich jest zatrudniona pomoc nauczycielska, która pomaga w sprawowaniu opieki.
- Przy wyjściu poza teren przedszkola zapewnia się opiekę jednego opiekuna dla grupy 15 dzieci.
- W miarę możliwości oraz zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadza swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
& 7 Postępowanie w sytuacjach szczególnych
- Pomoc medyczna jest udzielana dzieciom za zgoda rodziców. W sytuacjach koniecznych , gdy brak jest kontaktu z rodzicami , korzysta się z usług pogotowia ratunkowego.
- Pracownicy przedszkola zobowiązani są do udziału w szkoleniach z zakresu BHP i ppoż. oraz pierwszej pomocy przed organizować wycieczki i inne wyjazdy medycznej.
- O każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
- rodziców ( opiekunów) poszkodowanego dziecka;
- organ prowadzący przedszkole;
- pracownika służby bhp;
- społecznego inspektora pracy.
4. O wypadku śmiertelnym , ciężkim zawiadamia się prokuratora i kuratora oświaty.
5. O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia zawiadamia się inspektora sanitarnego.
6. W celu zapewnienia bezpieczeństwa przedszkole współpracuje z wieloma podmiotami np.: policja , straż pożarna, sanepid itp.
& 8 Wycieczki
- Przedszkole może organizować wycieczki i wyjazdy z uwzględnieniem obowiązujących przepisów w tym zakresie. Program wycieczki winien być dostosowany do wieku, potrzeb i, możliwości i zainteresowań dzieci.
- Liczba przewożonych osób w autokarze nie może być większa niż liczba miejsc w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
- Udział dzieci w wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców (opiekunów). Wyjątkiem są krótkie piesze wycieczki będące uzupełnieniem realizowanego programu wychowania przedszkolnego np.; na pocztę, łąkę , instytucje itp.
- Program wycieczki organizowanej przez przedszkole, listę uczestników, imię i nazwisko kierownika oraz liczbę opiekunów zawiera karta wycieczki lub imprezy, która zatwierdza dyrektor przedszkola.
- Dyrektor wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych przedszkola o kwalifikacjach odpowiednich do realizacji określonych form krajoznawstwa i turystyki. Kierownikiem wycieczki może być tez inna osoba wyznaczona przez dyrektora , która:
- ukończyła kurs kierowników wycieczek,
- posiada uprawnienia przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek,
6. Kierownik wycieczki opracowuje program i regulamin wycieczki, zapoznając uczestników z zasadami bezpieczeństwa określa zadania opiekunów , zapewnia apteczkę, czuwa nad bezpiecznym przebiegiem wycieczki8 lub imprezy.
7. Szczegółowe informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa dzieci zawarte są w regulaminie wycieczek przedszkolnych.
& 9 Zasady przyprowadzanie i odbierania dziecka z Przedszkola
- Przy przyprowadzaniu dzieci do Przedszkola stosuje się następujące zasady:
- Rodzice dziecka zobowiązani są do przyprowadzania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkola;
- Rodzice są zobowiązani wprowadzić dziecko do budynku przedszkolnego , przygotowują dziecko w szatni do pobytu w Przedszkolu, a następnie przekazują je pod opiekę nauczycielowi dyżurującemu;
- Rodzice składają upoważnienie dotyczące wskazanych osób do odbioru dziecka z Przedszkola;
- Pracownicy Przedszkola nie ponoszą odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego poza terenem Przedszkola tj: przed budynkiem, w ogrodzie, w szatni.
- Do Przedszkola przyprowadzane są dzieci zdrowe bez objawów chorobowych:
- Nie przyjmuje się dzieci z objawami chorobowymi (silny katar, uciążliwy kaszel, ból brzucha, wymioty, podwyższona temperatura lub inne niepokojące obawy);
- Stan zdrowia dziecka przyprowadzanego do Przedszkola nie może zagrażać bezpieczeństwu fizycznemu dziecka oraz innym osobom przebywającym w jego otoczeniu;
- W przypadku zaobserwowania objawów chorobowych nauczyciel podejmuje kontakt z rodzicami celu odebrania dziecka z Przedszkola;
- Powiadomieni rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z Przedszkola.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach (choroby przewlekłe) na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych) mogą być dziecku podawane leki.
- W przypadku zaistnienia sytuacji, o której mowa w ust.3 rodzice zobowiązani są do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego określającego nazwę leku, dawkę, częstotliwość podawania oraz okres leczenia.
- W Przedszkolu nie wykonuje się żadnych zabiegów lekarskich, poza udzielaniem pomocy w nagłych wypadkach.
- W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia dziecka, Przedszkole wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców.
- Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieka lekarza i pracownika Przedszkola (nauczyciel, dyrektor).
& 10
- Rodzice dziecka są zobowiązani do odbierania dziecka w godzinach ustalonych przez Przedszkole.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę upoważnioną przez rodziców zapewniającą mu pełne bezpieczeństwo.
- Dziecko może być odbierane z Przedszkola przez rodziców lub inna upoważniona przez nich osobę od nauczyciela oddziału lub nauczyciela dyżurującego.
- W przypadku zamiaru odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko zobowiązane są do poinformowania o nim nauczyciela.
- Jeśli rodzice zdecydują, aby dziecko przyprowadzała i odbierała z Przedszkola inna upoważniona przez nich osoba zapewniająca mu pełne bezpieczeństwo, zobowiązani są do złożenia pisemnego oświadczenia woli w tym zakresie, zawierającego m.in. dane osoby upoważnionej. Oświadczenie może zostać zmienione lub odwołane w każdym czasie.
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych osoba , o których mowa w ust.5 , może zostać zobowiązana do potwierdzenia zgodności danych z dokumentem tożsamości.
- Nauczyciel lub inny pracownik Przedszkola przekazujący dziecko osobie upoważnionej, zobowiązany jest do przestrzegania zapisów zawartych w upoważnieniu.
& 11
- Odebranie dziecka przez rodziców lub osobę upoważnioną po wyznaczonym czasie , nauczyciel zobowiązany jest powiadomić o tym Dyrektora Przedszkola.
- W przypadku, gdy sytuacja, o której mowa w ust 1. nie ma charakteru sporadycznego, Przedszkole podejmuje działania interwencyjne, włącznie z powiadomieniem rodziców wystąpieniu z wnioskiem do sądu rodzinnego i nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka Przedszkola.
- W sytuacji, gdy dziecko nie zostało odebrane z Przedszkola w wyznaczonym czasie, nauczyciel podejmuje następujące działania:
- Kontaktuje się telefonicznie z rodzicami dziecka;
- W przypadku braku kontaktu telefonicznego z rodzicami przez okres 1/2 godziny oczekuje z dzieckiem na rodziców lub upoważniona do odbioru dziecka osobę;
- Jeżeli w tym czasie rodzice lub upoważniona do odbioru osoba nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia Policje.
- Dziecko nie wydaje się rodzicom lub upoważnionej osobie, pozostającej pod wpływem alkoholu lub innego środka odurzającego.
- Przedszkole ma prawo odmówić rodzicowi, wobec którego sąd wydał orzeczenie o ograniczeniu lub pozbawieniu władzy rodzicielskiej, odebranie dziecka z Przedszkola.
& 12 Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo poprzez:
- Umieszczenie planów ewakuacji Przedszkola w widocznym miejscu, w sposób zapewniający łatwy do nich dostęp oraz ogrodzenie terenu Przedszkola;
- Przeprowadzenie prac remontowych , naprawczych i instalacyjnych w pomieszczeniach Przedszkola pod nieobecność dzieci w tychże pomieszczeniach;
- Zapewnienie na terenie Przedszkola właściwego oświetlenia, równą nawierzchnie dróg i przejść oraz instalacji do odprowadzania ścieków i wody deszczowej, zakrycie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień odpowiednimi pokrywami lub trwałe zabezpieczenie w inny sposób.
- Oczyszczenie w okresie zimowym przejść na terenie Przedszkola ze śniegu i lodu;
- Utrzymanie urządzeń higieniczno – sanitarnych w czystości i w stanie pełnej sprawności technicznej;
- Zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola właściwego oświetlenia , wentylacji i ogrzewania;
- Dostosowanie sprzętu, z którego korzystają dzieci , do wymagań ergonomii;
- Utrzymanie kuchni i stołówki w czystości, a ich wyposażenie we właściwym stanie technicznym zapewniającym bezpieczne używanie;
- Wietrzenie pomieszczeń w czasie przerwy w zajęciach przeprowadzonych z dziećmi, a w razie potrzeby także w czasie zajęć;
- Zapewnienie opieki podczas zajęć prowadzonych przez Przedszkole;
- Zapewnienie w pomieszczeniach Przedszkola temperatury , co najmniej 18o C.
- WYPOSAZENIE Przedszkola w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcja o zasadach jej udzielania;
- Zapewnienie dzieciom odpowiedniej liczby nauczycieli oraz właściwego sposobu zorganizowania im opieki podczas wyjść i wycieczek poza teren Przedszkola, z zastrzeżeniem niedopuszczalnego realizowania wycieczek podczas burz, śnieżyc i gołoledzi;
- Zapewnienie opieki dziecku uległemu wypadkowi , sprowadzenia fachowej pomocy medycznej oraz udzielania pierwszej pomocy;
- Respektowanie bezwzględnego zakazu podawania leków dziecku na terenie Przedszkola bez obecności rodzica.
ROZDZIAŁ V
& 9 Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
- Przedszkole organizuje i udziela dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej polegającej na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności
- problemów emocjonalnych
- z deficytów rozwoju lub trudności w uczeniu się
- z zaburzeń komunikacji językowej
- z choroby przewlekłej
- ze zdarzeń traumatycznych
- szczególnych uzdolnień
- z niepowodzeń edukacyjnych
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacja bytowa dziecka i jego rodziny
- trudnościami adaptacyjnymi
2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana dzieciom w toku bieżącej pracy przez nauczycieli oraz w następujących formach:
1) zajęcia rozwijające szczególne uzdolnienia
2) zajęcia specjalistyczne:
- korekcyjno – kompensacyjne,
- logopedyczne,
- socjoterapeutyczne i inne zajęcia o charakterze terapeutycznym;
3) porady i konsultacje.
3. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
4. Dyrektor pisemnie zawiadamia rodziców o objęciu ich dzieci formami pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
5. Formy pomocy, wymiar godzin oraz zakres udzielania ustala dyrektor przedszkola.
6. Przedszkole udziela także pomocy psychologiczno – pedagogicznej rodzicom dzieci oraz nauczycielom. Pomoc polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci.
1) Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla rodziców i nauczycieli:
- porady
- konsultacje
- warsztaty
- szkolenia
7. Zasady udzielania pomocy w przedszkolu:
1) Pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele w toku bieżącej pracy oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
2) Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
3) Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana z inicjatywy:
- dyrektora
- rodziców dziecka
- nauczyciela
- specjalisty, prowadzącego zajęcia z dzieckiem
- poradni
- pracownika socjalnego
- kuratora sądowego
8. Zajęcia realizowane w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej są dokumentowane wg odrębnych przepisów.
9. W przedszkolu organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole , prowadzone bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną .
10. Warunki organizowania WWRD oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących WWRD , a także formy współpracy z rodziną określają odrębne przepisy .
10. Warunki organizowania WWRD oraz kwalifikacje wymagane od osób prowadzących WWRD , a także formy współpracy z rodziną określają odrębne przepisy .
ROZDZIAŁ VI
& 10 Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola
- W celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa dzieciom przedszkole określa następujące zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
- dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub jego prawni opiekunowie;
- osoba przyprowadzająca dziecko jest zobowiązana przekazać dziecko bezpośrednio pod opiekę nauczyciela;
- rodzice / prawni opiekunowie/ mogą upoważnić przez siebie pełnoletnia osobę przyprowadzająca i odbierająca dziecko z przedszkola- na piśmie przedkładając je nauczycielowi prowadzącemu oddział . Upoważnienie w formie pisemnej zawiera; nazwisko i imię osoby upoważnionej, adres zamieszkania, seria i numer dowodu osobistego;
- nauczyciel ma osobiście sprawdzić kto odbiera dziecko lub za pośrednictwem innego pracownika przedszkola;
- nauczyciel może odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej w przypadku , gdy stan osoby odbierającej będzie wskazywał , ze nie może on zapewnić bezpieczeństwa( pod wpływem alkoholu lub środków odurzających);
- o każdej odmowie nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola;
- rodzice są zobowiązani do odbioru dziecka do czasu zamknięcia przedszkola;
2. Do przedszkola nie przyjmuje się dzieci chorych , a w przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu rodzic jest zobowiązany do odebrania dziecka niezwłocznie po powiadomieniu go przez nauczyciela. Dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia.
ROZDZIAŁ VII
& 11 Organizacja zajęć dodatkowych
- Przedszkole na życzenie rodziców może organizować zajęcia dodatkowe
- Rodzaj zajęć dodatkowych oraz ich częstotliwość jest uzgadniana z organem prowadzącym na początku roku szkolnego.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 do 30 minut.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora przedszkola.
- W czasie zajęć dodatkowych opiekę nad dziećmi sprawuje osoba prowadząca zajęcia.
- Rodzice nie ponoszą dodatkowych opłat za zajęcia dodatkowe.
ROZDZIAŁ VIII
& 12 Organy przedszkola
- Organami Przedszkola są :
- Dyrektor Przedszkola
- Rada Pedagogiczna
- Rada rodziców
2. Rada pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności , które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem .
& 13 Dyrektor
Kompetencje dyrektora przedszkola:
- Dyrektor Przedszkola jest wyłaniany w drodze konkursu przez organ prowadzący ,
- Dyrektor Przedszkola kieruje bieżąca działalnością Przedszkola , reprezentuje ja na zewnątrz , jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi i administracji ,
- Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu , a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole , poza obiektem ,
- Jest przewodniczącym rady pedagogicznej,
- Prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej,
- Realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
- Wstrzymuje wykonanie uchwal niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie powiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
- Sprawuje nadzór pedagogiczny i przedstawia radzie pedagogicznej , nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz inne informacje o działalności przedszkola,
- Dokonuje oceny pracy nauczycieli,
- Wykonuje zadania związane z awansem zawodowym nauczycieli, w tym nadaje stopień awansu nauczyciela kontraktowego,
- Występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,
- Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom,
- Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- Odpowiada za wykonywanie obowiązku związanego z systemem informacji oświatowej,
- Może tworzyć za zgoda organu prowadzącego dodatkowe stanowiska kierownicze w przedszkolu,
- Zapewnia odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo – wychowawczych i odpowiada za ich poziom realizacji,
- Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci w przedszkolu,
- Zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym,
- Ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji z działalności wychowawczej i dydaktycznej,
- Zapewnia ochronę danych osobowych będących w posiadaniu przedszkola,
- W wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczna i radą rodziców,
- Współpracuje z władzami samorządowymi oraz organem sprawującym nadzór pedagogiczny,
- Gospodaruje majątkiem przedszkola i dba o powierzone mienie,
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
- Współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
- Opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej do 15 września roku szkolnego ,którego dotyczy plan ,
- Przygotowuje arkusz organizacyjny przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu ,
- Organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ,
- Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych ,
- W wykonywaniu swoich zadań dyrektor przedszkola współdziała z radą pedagogiczną , a w szczególności :
- zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola ,
- w przypadku wyrażania sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola .
& 14 Rada pedagogiczna
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola .
- W skład rady pedagogicznej wchodzą nauczyciele pracujący w przedszkolu .
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola .
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady .
- Kompetencje stanowiące rady pedagogicznej :
- zatwierdza plany pracy przedszkola, w tym koncepcję pracy przedszkola,
- ustala organizacje doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola,
- Podejmuje uchwały w sprawie innowacji pedagogicznych i eksperymentów.
6. Rada Pedagogiczna opiniuje :
- projekt planu finansowego Przedszkola ,
- wnioski dyrektora o nagrody , odznaczenia i wyróżnienia dla nauczycieli ,
- organizację pracy przedszkola w tym ramowy rozkład dnia i rozkład zajęć dodatkowych
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom dodatkowych stałych zajęć i prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego,
- zestaw programów wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem ich do użytku w przedszkolu.
7. Pozostałe kompetencje rady pedagogicznej:
- opiniuje kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola zaproponowanego przez organ prowadzący ,o ile do konkursu nie zgłosi się żaden kandydat albo konkurs nie wyłoni kandydata,
- opiniuje propozycje organu prowadzącego przedszkole dotycząca zamiaru przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,
- opiniuje decyzje dyrektora przedszkola o powierzeniu lub powołaniu ze stanowiska kierowniczego,
- przygotowuje projekt statutu przedszkola i uchwala go,
- może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora ,
- wyłania jednego przedstawiciela do komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora przedszkola,
- rozpatruje skierowane do niej wnioski rady rodziców,
- uchwala działania wychowawcze i profilaktyczne,
- deleguje przedstawiciela do udziału w zespole oceniającym rozpatrującym odwołanie od oceny pracy nauczyciela,
- uchwala szczegółowy regulamin swojej działalności.
8. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem .
9. W zebraniach mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej .
10. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów , w obecności co najmniej połowy liczby jej członków .
11. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane .
12. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał , wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady .
13. Podstawowa formą przekazywania informacji w przedszkolu jest księga zarządzeń, w której informuje się o terminach i tematyce posiedzeń rady pedagogicznej.
14. Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności .
& 15 Rada Rodziców
1.Rada rodziców jest organem społecznym w Przedszkolu i stanowi reprezentacje rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola .
2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola .
3. Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin , który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola .
4. Członkowie rady rodziców wybierani są co roku podczas zebrań grupowych rodziców , przynajmniej po jednym rodzicu z każdej grupy .
5. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola .
6. W celu wspierania statutowej działalności Przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł . Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców .
7. Rada Rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy i zaspokajania potrzeb dzieci .
8. W posiedzeniach rady rodziców uczestniczyć może z głosem doradczym dyrektor przedszkola .
9. Rada rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwala program wychowawczy obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci , nauczycieli , rodziców .
10. Opiniuje program poprawy efektywności kształcenia lub wychowania .
11. Opiniuje projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola .
12. Deleguje przedstawiciela do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.
& 16 Zasady współdziałania organów przedszkola
- Wszystkim organom Przedszkola działającym zgodnie ze swoimi regulaminami pracy, przedszkole zapewnia swobodę działania i podejmowania decyzji poprzez :
- możliwość organizowania wspólnych posiedzeń ,
- prawo do opiniowania i oceniania innych organów przedszkola , prawo do aktywnego udziału w rozwiązywaniu problemów wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczych przedszkola ,
- koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola , który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji ,
- wymiana doświadczeń , informacji odbywa się na posiedzeniu rady pedagogicznej , zebrań z rodzicami i zebrań rady rodziców ,
- ważne decyzje i postanowienia podawane są do wiadomości rodziców w formie pisemnej na tablicy ogłoszeń ,
- dyrektor przedszkola informuje rade rodziców i rade pedagogiczna o wynikach ewaluacji zewnętrznej.
& 17 Sposób rozwiązywania sporów miedzy organami przedszkola
- Dyrektor przedszkola wnoszone sprawy pomiędzy organami rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego.
- W przypadku zbieżności opinii poszczególnych organów dotyczących spraw przedszkola o istotnym znaczeniu , dyrektor ma obowiązek zorganizowania wspólnych spotkań mających na celu uzgodnienie wspólnego stanowiska ,
- W przypadku nie uzgodnienia wspólnego stanowiska przewodniczący ma prawo poinformować o tym organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny za pośrednictwem dyrektora ,
- Rodzice maja prawo składać skargi i wnioski dotyczące pracy przedszkola do dyrektora a także prawo wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola za pośrednictwem dyrektora przedszkola
ROZDZIAŁ IX
& 18 ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb , zainteresowań , uzdolnień .
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25 .
- Przedszkole jest wielooddziałowe .
- Szczegółową organizacje nauczania , wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora .
- Arkusz organizacji przedszkola opracowuje dyrektor do dnia 30 kwietnia każdego roku, zaopiniowany przez radę pedagogiczną i przedstawia do zatwierdzenia przez organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności :
- liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów ,
- liczbę pracowników przedszkola w tym stanowisk kierowniczych ,
- gólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole,
- czas realizacji podstawy programowej w danym roku szkolnym ,
- liczbę oddziałów,
- liczbę nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego.
7. Praca wychowawczo – dydaktyczna prowadzona jest na podstawie :
- programu wychowania przedszkolnego ,
- podstawy programowej opracowanej przez MEN ,
- realizowany program wychowania przedszkolnego zawiera treści podstawy programowej i dopuszczony jest przez dyrektora do użytku w przedszkolu,
8. Godzina zajęć trwa w przedszkolu 60 minut .
9. Na wniosek rodziców Przedszkole organizuje dla dzieci lekcje religii w wymiarze 1 zajęcia w tygodniu .
10. Dzieci nie uczęszczające na religię mają w tym czasie zapewniona opiekę .
11.Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć przedszkola.
12. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej , z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców .
13. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele , którym powierzono opiekę nad danym oddziałem , ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci .
14. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 175 .
15. W przedszkolu łącznie jest 8 oddziałów . Liczba oddziałów w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych może ulec zmianie.
16. Nauczyciel planuje pracę z dziećmi wg miesięcznego planu pracy .
17. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem sobót i dni wolnych ustawowo od pracy oraz przerwy zatwierdzonej przez organ prowadzący projekcie organizacyjnym na wniosek dyrektora.
18. Ramowy rozkład dnia określa: czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla każdego oddziału. Realizacja podstawy programowej odbywa się od godz.8.00 do 13.00.
19. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora i rady rodziców – 10 godz. dziennie , w tym czas na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego – 5 godz.
20. Przedszkole czynne jest od godz. 6.30 do 16.30 .
21. Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 3 – 6 lat. Istnieje możliwość przyjęcia dzieci młodszych , kończących 3 lata do końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło przyjecie dziecka do przedszkola.
22. Dziecko, któremu odroczono realizacje obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola dodatkowo nie dłużej niż jeden rok. W przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym , w którym kończy 8 lat.
& 19 Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników.
- Przedszkole prowadzi żywienie o trzech posiłkach dziennie .
- koszty wyżywienia dziecka w pełni pokrywane są przez rodziców ,
- wysokość opłat ustala dyrektor w porozumieniu z radą rodziców i organem prowadzącym.
- w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu przysługuje zwrot wpłaconej kwoty z tytułu żywienia za każdy dzień nieobecności ,
2. Odpłatność rodziców za przedszkole w czasie przekraczającym 5 godz. dziennie obejmuje koszty zajęć opiekuńczo – wychowawczych i dydaktycznych zgodnie z uchwałą RM nr XXXII/429/13 z dnia 27.08.2013r. w sprawie ustalenia opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w przedszkolach publicznych prowadzonych przez Gminę Dąbrowa Tarnowska jednak w wysokości nieprzekraczającej 1 złoty za każdą godzinę.
3. Opłaty wnoszone przez rodziców pobierane są miesięcznie do dnia 10 następnego miesiąca kalmendarzowego i potwierdzone w kwitariuszu przychodowo-ewidencyjny
4. Odpłatność pobierana jest przez intendenta przedszkola.
5. Rodzice zobowiązani są do regularnego uiszczania odpłatności .
6. Z wyżywienia mogą również korzystać pracownicy przedszkola wnosząc opłatę w wysokości ustalonej stawki.
ROZDZIAŁ X
& 20 Współpraca przedszkola z rodzicami
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice maja prawo do :
- znajomości koncepcji i udziału w jej opracowaniu,
- zapoznania się z programem wychowania przedszkolnego oraz zadaniami realizowanymi w danym oddziale,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego postępów, zachowania i rozwoju,
- uzyskiwania informacji na temat stanu gotowości szkolnej dziecka,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu prace pedagogiczna poprzez swoje przedstawicielstwo w radzie rodziców,
- planowych i systematycznych spotkań z nauczycielem oddziału ,
- korzystania z form współpracy przedszkola z rodzicami, w tym :
- zebrań grupowych – na początku roku szkolnego oraz w miarę potrzeb,
- konsultacji i rozmów indywidualnie z nauczycielem , dyrektorem – według potrzeb,
- zajęć otwartych – 2 razy w roku
- form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla rodziców takich jak : warsztaty, szkolenia, porady konsultacje nauczycieli i specjalistów,
- uroczystości i spotkań okolicznościowych – według kalendarza imprez,
- festynów rodzinnych.
3. włączania się w organizacje życia przedszkolnego,
4. życzliwej i przyjaznej atmosfery ,
5. współdziałania w zakresie kształtowania pozytywnego wizerunku rodziny i prze
Szukaj
PRZEDSZKOLE
PORADY DLA RODZICÓW
ROZRYWKA